När ni i er förening skall planera en aktivitet har UNF en kvalitetskod där ni får tänka till, om hur bra kvalitén på er aktivitet är. För att den skall bli så proffsig och rättvis som möjligt brukar vi använda IGLOR. Jag skulle säga att det är en checklista för att på olika sätt få verksamheten att bli mer öppen, kontrollerad och relevant. Det är också ett sätt att säkra att ni följer UNF:s vision.
Jag kommer i veckans inlägg att förklara vad bokstäverna i IGLOR står för och vad de innebär.
Ideologiskt
Innebörd: Ni följer UNF:s vision, en demokratisk och solidarisk värld fri från droger
Hur ni får in det i aktiviteten: Alla får vara med och bestämma, alla kan delta
Exempel: Om ni har en filmkväll då ni röstar om vilken film ni skall se, alla får komma
Givande
Innebörd: Deltagarna känner att aktiviteten ger eller skapar något som inte går att ta på
Hur ni får in det i aktiviteten: Folkbildning, ni gör något med teambuilding
Exempel: Kunskap, minnen, nya tankesätt
Lockande
Innebörd: Det väcks ett intresse för medlemmarna som gör att de blir intresserade av att komma
Hur ni får in det i aktiviteten: Marknadsför ordentligt, arrangerar för personer utanför UNF
Exempel: Marknadsför i sociala medier, sätter upp affischer, sprider verksamheten via munnen
Omvärldsförbättring
Innebörd: Ni förbättrar världen för någon, hittar en bättre lösning på ett problem
Hur ni får in det i aktiviteten: Bjuder in de som har det svårt
Exempel: Gör något för välgörenhet, bjuder in asylsökande barn kanske
Resursgivande
Innebörd: Verksamheten ger något ni kan ta på, som är till fördel för UNF
Hur ni får in det i aktiviteten: Tar någon typ av avgift, får uppmärksamhet av media
Exempel: Om ni anordnar ett lan kan ni ta 20 kr i inträde, värvar nya medlemmar, kallar media till en utköpskontroll
En bild från en FSS, där vi brukar prata om IGLOR.
Vi hörs nästa vecka!
Stay sober, stay yourself!